Startsida 
 Klubbinfo 
 Arrangemang 
 Långcupen 
 Resultat 
 SGP 
 Kalender 
 Statistik 
 Meddelanden 
 Roller i klubben 
 Friidrottsnyheter 
 Månadens profil 
 Referat 
 Träning 
 Träning & Mat 
 Bildarkiv 
 Klubberbjudanden 
 Medlemssidor 

Håll dig uppdaterad med vårt RSS-flöde

Månadens profil - Maj

1/5 - Skribentkommittén - Mattias Gärdsback  




–Om jag springer igen så ska jag baske mig vinna!!!!



Att stafettpinnen så småningom skulle nå fram till Coach Walkers stand-in Ellinor Björk var ingen större överraskning. Frågan var inte om utan när, och det blev alltså nu i maj.

Jag fick äran att intervjua henne om andraplatsen i Graz, hur man gör för att undvika skador, snabbhetsträning och hur heffaklumpar springer!




Jag kommer ihåg att jag frös som sjutton (minus) de första träningarna jag pratade med dig. Fast du var lika positiv varje gång. Tror att många andra skulle beskriva dig på samma sätt, men hur skulle du beskriva dig själv?

Jag är nog ganska så positiv, men går det inte bra så kan jag bli lite överdrivet ledsen och purken. Men oftast går det snabbt över. Sen fryser man ju inte mindre om man är positiv, men det blir ju liksom roligare!



Har du några tips på hur man får varje träningspass att vara lika kul?

Variera sig och förstå varför man tränar just det man tränar.

Det finns de (Mackan) som säger att du nästan tränar för hårt. Trots det har du lyckats undvika svårare skador. Beror det på din bålstabilitet eller på att Mackan är mesig, eller kanske något annat?

Han är mesig!!! Fast han har rätt. Vila är jätteviktigt, men jag har så mycket spring i benen. Varför jag undvikit skador är för att jag känner min kropp och kan skilja på smärta och smärta. Jag spenderar mycket tid och pengar på massage, naprapati och annan "kroppsvårdande" verksamhet. Och jag sätter in resurser i ett tidigt skadeskede (för skador har jag haft...) Det har hjälpt mig hålla mig från långdragna skador. Sen är en allmänt stark kropp bra att ha. Så, ja, styrketräning och bålstabilitet har hjälpt mig att undvika skador.

Hur ser en typisk träningsvecka ut såhär med en dryg månad kvar till Stockholm Marathon?

Månlunch: Distans 5-7 km i lugn fart
Månkväll: Medelgympaklass

Tislunch: Återhämtning 5 km ca
Tiskväll: De intervaller som bjds på klubbträningen

Onslunch: Återhämtning 5 km ca + löpteknik
Onskväll: Medelgympaklass

Torslunch: Återhämtning 5 km ca
Torskväll: Klubbintervaller/marafartsträning

Fredag: Här är det vila (men ska jag vara ärlig så blir det nog nåt lunchpass, men säg inte det till nån!)

Lördag: Distans 75-90 min

Söndag: Långpass 120-150 min

Typ...sen varierar det beroende om jag får massage- och/eller klassjobb. Men en basvecka kan se ut så här.



* * * Faktaruta * * *

Namn: Maria Ellinor Björk
Ålder: 32 (fortfarande!!!)
Bor: Enskede
Familj: Förutom mina dammråttor?? Familj har jag, men inte i samma lägenhet som jag.
Roll i klubben: Nån slags fystränare kanske, Hjälptränare...inte vet jag vad jag kallas. :-)
Vilopuls: Typ 43. Men så fort jag rör mig ångar den upp. Har löjligt hög arbetspuls.
Personliga rekord: Kan äta en sockermunk utan att slicka mig runt munnen, så klart halvmararesultatet fr Graz, lyckats får Gammel-Anders tyst på en träning genom att köra skiten ur honom :-)



Uppvärmningsfrågor

Oak hill eller Krillan? Krillan
Skivstång eller kroppsvikt? Skivstång e coolt!
Hopp&skutt eller coreträning? Näääää, det var inte snällt...men core då. Därför jag tränar, för att få magrutor!
Vin eller sportdryck? VIN!!!!
Trailfox eller DS Racer? De är ju snygga båda två (fast på olika sätt). Trail foxens smidiga design och färgsättning (dammodellen) och Racerns fräcka röda med discosnören... Det blir Trail Fox. De är så ruskigt sköna! Jaha, skulle det vara korta svar?





Vad siktar du på för tid på Stockholmsmaran?

Jag har inget tidsmål på SM då jag inte tränat för maran. Det kan hamna mellan 3:10 till 3:45. Beror på hur vinden blåser, om jag har solen i ryggen, om jag är kissnödig och har hemlängtan.


Förra årets Stockholm marathon slutade med en superb 40:e plats (18:e i SM) på tiden 3.16.46. En tid som kommer att förbättras!

Jag tror ändå att du kommer att lyckas tokbra på maran med den träningsfliten! Men din största framgång hittills är väl Graz Halvmarathon? Då måste du ha haft väldigt mycket hemlängtan? Din berättelse finns ju under rubriken referat, så jag ska inte fråga så mycket om själva loppet. Men hur kändes det att få en så stor pokal?

Jag har nog aldrig varit så stolt! Lite läckert att få en (iofs stor och ful) POKAL!!!!!! Roffe var väldigt avundsjuk...he he.


En stor och ful pokal?

Ska du springa i Graz igen i framtiden? Vinner du då?

Om jag springer igen så ska jag baske mig vinna!!!!

Vilka är annars dina kortsiktiga och långsiktiga mål med löpningen?

Jag vill se hur bra jag kan bli. I år vill jag verkligen försöka komma under 40 minuter på milen. Om jag inte gör det kommer sub3 på maran vara ytterst svårt att komma åt om ett par år.

Vägen till framgång på lång distans är alltså att satsa på kort distans? Hur länge har du tänkt att fokusera mer på fart än uthållighet?

Har gått över lite mer mot mängd och marafart igen nu inför SM men kommer återgå till snabbhet under sommaren. Sen blir det marasatsning i höst igen.

Har du några konkreta tips till andra som också vill bli snabbare?

Fråga mig den dagen jag lyckats med det! Våga bli trött är väl annars det jag skulle råda till. Jag har stora problem med att ta ut mig och känna mjölksyra. Jag är väldigt bekväm så jag anlitade Katarina dels för att få ett bättre löpsteg och dels för att få hjälp med korta intervaller. Vet inte om det var ett optimalt träningsupplägg, men för mig passade det bra att köra några lördagar under vintern på Bosön med fokus på löpteknik och "kortisar". Mentalt vågade jag ta i mer på de längre intervallerna. Sen nöter jag löpteknik själv ett par gånger i veckan. Under vintern blev det i garaget på jobbet (60 m asfalt), och nu kan jag köra utomhus. Jag tror jag fått lite bättre löpsteg. Fast jag konstaterade igår att jag fokuserar alldeles för mycket på mina medtävlandes häckar. Jag måste lyfta blicken!!!

Snabbhetstips här, corepass, hjälptränare och stand-in för Coach Walker. Vi får nog ta och reda ut det här... Blir det en fortsättning på corepassen? Det är nog fler än Sussie som vill ha rutor!

Jag skulle jättegärna fortsätta med stabilitetsträningen men tyvärr har underlaget varit för klent. Så blir det en fortsättning blir det i höst. Men så fort intresset finns så kör jag!

Under träningslägret på Öland 2005 bjöds det på ett smurfigt corepass!





Hur ser din roll som hjälptränare ut nu och hur kommer den att se ut framöver?

Just nu är det mest att hålla i fysträningen och vara stand in för LN då han inte är på plats. Hur det kommer bli i framtiden håller vi på att utveckla LN, Roffe och jag. Så det är på planeringsstadiet.

Du kanske också borde skaffa dig ett coolt alias? Någon kvinnlig superhjälte med rutor på magen kanske?

He he...så cool är jag inte att jag behöver ett alias.

Läser du mycket träningsrelaterad litteratur? Stretchboken jag fick låna var ju väldigt bra med
tydliga instruktioner och illustrationer.


Det blir lite grann. Går även på kurser och föreläsningar. Pratar m kollegor (tränings- och massage/naprapatkollegor alltså)


Har du några bra träningsrelaterade böcker du kan rekommendera?

Förutom Jack Daniels och Noakes biblar:

Styrketräning en anatomisk guide - Frédéric Delavier. Mkt bra och pedagogisk bok för styrketräning i maskiner etc. Man ser exakt vilka muskler som används.

Förebygga, behandla, rehabilitera idrottsskador - Roald Bahr och Sverre Maehlum. Här finns allt! Från topp till tå. Skriven av läkare för läkare så plocka fram anatomilatinet!

Stora stretchboken - Kristian Berg. En naprapat som lyckats få stretching lättförståeligt och som med tydliga bilder visar hur övningarna ska genomföras.

Idrottarens energibok - Ulf Bohman och Per Isaksson. En lättförståelig nybörjarbok om varför man ska äta på ett visst sätt. Tyvärr väldigt litet kapitel om godis...

Semlor - Mia Öhrn. Man KAN äta semlor året runt... mycket bra efter långpass!

Men annars läser du alltså helst deckare står det i din pulspresentation, favoriter i den genren?

Oj! En svensk klassisk författare som ska läsas på sommaren är Maria Lang. Elisabeth George gillar jag, speciellt de tidigare verken.

När vi ändå är inne på litteratur, du ju en mästare på barnboksfigursmetaforer. Efter Hässelbyloppet 2004 kan man läsa på puls att det var barbamammakänsla (trots PB!). Hur känner sig en barbamamma, och framförallt hur kan man slå PB med barbamammakänsla?

Ti-hi. Du har verkligen gjort research. Om man inte har så bra personbästa innan så kan man slå PB med en oformlig kropp utan ben!

Din mest kända liknelse är väl ändå att du anser dig springa som en heffaklump. Hur springer egentligen en heffaklump?

Ja du....tungt, inte på tå, blicken nedåt, inte ett högt knä så långt ögat kan nå...lite mer hasande liksom och sittandes. Men snart får Nalle Puh leka med Heffaklumpen utan mig!

Det tror jag med! Efter dina senaste prestationer kanske du måste börja jämföra dig med
någon annan, Lille Skutt passar väl bra på en supersnabb hopp&skutt-ledare? (Speedy Gonzalez är ju redan upptaget.)


Jag kan ju i alla fall prestera "Lille Skutt-tårar" om det inte går nåt bra. Men visst, Lille Skutt är söt (om än lite mjäkig).

I juli 2004 kan man läsa följande på puls: "Fick ju tom in intervaller som jag annars tycker är sååå tråkigt (eller de är nog egentligen jobbiga och därför tråkiga)". Och i din presentation på medlemslistan kan man läsa "Älskar att träna länge, mycket och ofta." Men inte hårt alltså? Eller har du ändrat uppfattning gällande intervaller sedan du blev smurf?

Fortfarande gäller länge, mkt och ofta men jag har
börjat förlika mig med intervaller. Speciellt de med ståvila. Då kan jag mentalt pressa mig bättre och se ett slut på eländet.

Och just nu lyssnar du på DM? Står det för Depeche Mode eller har LN lyckats spela in några referat från terräng-DM som du använder som inspiration under de hårdaste delarna av dina hopp&skutt-pass?

Herre Jösses! Den dan jag lyssnar på gamla terräng-DM referat eller ser en gammal inspelning av London marathon från 1996 spärra in mig!!!! Depeche Mode är det alltså... Stockholmskonserten var för övrigt bättre än Köpenhamnskonserten tidigare i år (fast jag fick ett bättre haschrus i Köpenhamn. ( OBS! Som passiv rökare!)



I bildarkivet!



Packar ryggan inför nya fjällöpningar?


Så här springer väl inte en heffaklump?


Får Frida snabbhetstips?






Jag vet inte om du har så många hemligheter kvar nu efter den här intervjun, men berätta några hemlisar om dig som inte så många i klubben känner till!

Hm...vad kan det vara...Jag bodde tills jag var 7 år på en ö som heter Älvsnabben... Jag gillar Street race!... Jag blir hiskeligt grinig och sur och arg när jag är hungrig.

Street race är alltså inte Midnattsloppet?

Hehe, nää... Snabba bilar ska det vara!

Älvsnabben funkar kanske inte som alias eftersom det låter som en häst, men att springa snyggt och snabbt som en älva kanske funkar för att visualisera hur du kommer att springa snart?

Just nu är det långt till någon älvdans, snarare någon sorts älgdans! Får kalla mig för Trampe istället för Tuvstarr...

Så bad jag Niclas B hjälpa mig med lite frågor:
Jag "råkade" höra att du gillade street-race! Är det inte störst motor som gäller? Eller har storleken ingen betydelse för dig bara det går fort nog? Men när din lilla racerbil har skurit så kan vi ju baxa in den i vår mini-buss!


Storleken har alltid betydelse. Allt annat är skitsnack!

Lite seriösa frågor kan ju vara på sin plats också och jag undrar vilket lopp som du helst av allt tänker tillbaka på och njuter av?

FEM 2004. Sprang tillsammans med min parhäst Anna och det var ett äventyr som hette duga. Men vad skoj det var! I år blir det Fjäll-OL i Funäsdalen. Sen måste jag bara nämna Rogaine 2004 som gick i minus 15 grader och massor med snö. Helt underbart, men vad kallt! Har fortfarande men efter förfrusna fingrar. Därför springer jag i vantar i stort sett till Midsommar.

Vilka är dina viktigaste lopp i år?

Eh...jag vet inte. Ett lopp som får mig att njuta av att tävla.

Har du ngt roligt löparminne som du kan skratta åt så här i efterhand och vad är det isf?

Antar att du menar att jag gjort något knas eller dråpligt? Näeee kan inte komma på något. Har inte hållit på tillräckligt länge antar jag. Men jag har haft hål på mina träningsbyxor i grenen på ett hopp&skutt-pass och där bänder man ju benen lite till höger och vänster. Det var en deltagare som påpekade det efter klassen. Rodnar bara jag tänker på det!

Vilket är ditt absolut långsammaste lopp?

Fjäll-OL föra året. Vi anmälde oss till fel klass och kom bort oss på fjället... He he i år ska vi inte springa i elitklassen. Men om du menar landsvägslopp eller banlopp och tittar på km-tider så är det nog något Stockholmslopp (halvmara) under min orienterarkarriär... Gick nog på 1:55 eller nåt. Jaaaaaaaaaaaa nu kom jag på. Nån tomte i OL-klubben tyckte vi tjejer skulle ställa upp i Dagbladstafetten... he he he. Jag var inte snabb på den tiden heller (och inte mina lagkamrater heller). Vi kom JÄTTESIST!!!!! Inga snygga friidrottarkläder där inte, utan vi sprang i våra hockeytröjor och pyjamasbyxor.

Är mina frågor fånigare än Mattias?

Finns inga fåniga frågor, bara fåniga svar!

Det var nog tur för både mig och Niclas! Då får jag tacka för intervjun! Hoppas att du uppnår dina högt uppsatta mål!



Några röster om Ellinor:


Coach Walker:

Ellinor är en guldklimp som räddat Coach Walker åtskilliga gånger när han snurrat ihop begreppen. Och det är många som kommer att få en inrutad tillvaro om dom går på hennes pass. Jag ser många Elta-rekord i min kristallkula!

Marcus Nilsson:

Den största utmaningen med Ellinor är att få henne att vila och återhämta sig. Träningsiver finns så det räcker och blir över. Det har blivit åtskilliga utskällningar för att återhämtningspassen går i för hög fart. Men hon lyssnar och lär. Eller mörkar. ;-) Sen så har jag tjatat en hel del om löpteknik och där har hon verkligen tagit till sig och jobbat aktivt med det. Jag var oerhört stolt när hon sprang sin debutmara så snabbt!

Ulrika Bernhardsson:

Ellinor är en tjej som jag gillar skarpt. Hon fokuserar på de hon gör. Hon vet vad hon vill och genomför det. Dessutom inspirerar hon mig och är bra på att peppa och hjälpa andra. En kanontjej helt enkelt!




Slutligen: Nästa Månadens profil!"






Sammanställt av Mattias Gärdsback


Kommentera artikeln:
Ditt namn *
Kommentar *
Skriv "trettiosju" i siffror *


Tidigare Månadens profil
2012-05-24 - "Ska man dö eller ska man klara sig?"
2011-12-31 - Månadens profil – januari
2011-11-05 - Månadens profil - november 2011
2011-04-03 - Månadens profil - april 2011
2011-03-15 - Månadens profil - mars
2010-11-01 - Månadens profil – november
2010-10-03 - Månadens profil - oktober
2008-12-20 - Månadens profil - december
2008-07-04 - Månadens profil - juli
2007-07-15 - Månadens profil - Juli
2007-04-09 - Månadens Profil - April 2007
2007-02-04 - Månadens Profil - Februari
2006-12-01 - Månadens profil - December
2006-11-08 - Månadens profil - November
2006-09-29 - Månadens profil - oktober 2006
2006-09-01 - Månadens profil - september
2006-08-01 - Månadens profil - augusti
2006-07-01 - Månadens profil - juli
2006-06-01 - Månadens profil - Juni
2006-05-01 - Månadens profil - Maj
2006-04-01 - Månadens profil - april
2006-02-16 - Månadens profil - mars
2006-02-01 - Månadens Profil - februari 2006
2005-12-31 - Månadens profil - januari 2006
2005-12-01 - Månadens Profil - december 2005

Sidor | 1 |


©Copyright FK Studenterna. Utvecklat av Cédric Schwartzler, Triciclo AB.
För synpunkter och tekniska fel, kontakta