Startsida 
 Klubbinfo 
 Arrangemang 
 Långcupen 
 Resultat 
 SGP 
 Kalender 
 Statistik 
 Meddelanden 
 Roller i klubben 
 Friidrottsnyheter 
 Månadens profil 
 Referat 
 Träning 
 Träning & Mat 
 Bildarkiv 
 Klubberbjudanden 
 Medlemssidor 

Håll dig uppdaterad med vårt RSS-flöde

Teknik och Löpstyrka fre 24 april

22/4 - Sussie o Helena  


Se till att ta chansen att förbättra din löpteknik och bättra på dina magrutor.
Vi samlas vid KTH-hallen kl. 17:15 för distanslöpning.
Eftersläntrare kan ansluta vid järnvägsbron (mellan KTH-hallen och kolonniträdgårdarna) kl.18:00 för att sedan ta sig till Fiskartorpets backiga slinga för vidare löpteknik- se till att ha några minuters uppvärmning i kroppen då!
Vi fortsätter med att även förbättra bålstyrkan i gröngräset vid Ugglevikskällan efter nedjogg ca 18:30. Avslut strax efter 19.
OBS! Ta med extra tröja alt. Något överdrag då de tropiska kvällarnas sommarvärme ej infunnit sig ännu, luften och marken fortfarande är tämligen kall.



Kvällens träningsupplägg:
Vi kommer att finslipa några av föregående fredagens övningar, lägga till ett par nya löpskolningsövningar och avsluta med bålstyrka, generell styrka för benen i gräset.

Teknik och löpstyrkeprogram för dig som kör på hemmaplan:
Se till att få tekniken riktig - blir det fel skall du genast avbryta och börja om. Det är gåvila tillbaka mellan varje övning för att du skall vara pigg när du börjar med nästa.

Varje övning körs 2*40m om inget annat anges:
Skipping
Hälkick
Kombination av ovanstående (Genomförs på ett ben i taget)
Mångsteg
Aktiv fotnedsättning med utpendling
Stegringslopp 60-100 m
Löptekning i nedför- och uppförsbacke 100 m

Träningen vid KTH kommer anpassas efter gruppens nivå och kan därför avvika.

Styrkeprogram för hemmaplansaktiviteter:
Viktigt vid alla övningar att spänna bålen (d.v.s. suga in naveln mot ryggraden) innan du börjar med övningen då du därigenom skyddar ryggen för ev. påfrestningar samt aktiverar de djupa bålmusklerna som är de viktigaste musklerna för att erhålla en god hållning!!

1. Utfallssteg: Ta ett steg med ena benet framåt med 90 graders vinkel, bakre benet böjt. Håll ryggen rak genom hela övningen.

2. Enbensknäböj: Stå på ett ben. Gör knäböj utan att vicka ned bäckenet på någon sida, utan låt det vara horisontellt hela tiden.

3. Draken: Stå på ett ben med en lättare vikt i händerna. För vikten ned mot marken och det ena benet vågrätt ut från kroppen. Upprepa.

4. Fällkniven: Ligg på rygg med ben och armar som en pinne rakt utsräckta ovanför marken. Sug in rygen mot marken. För armar och ben mot varandra utan att böja dem och utan att tappa ryggens kontakt med marken. För armar och ben ned mot marken utan att nudda marken. Upprepa.

5. Krysset: Ligg på sidan och stöd dig på underarm, ena knät. Håll rygg, bål rak genom hela övningen. Lyft det övre raka benet upp och ned, låt den övre armen peka upp mot himlen. Håll i denna position.

6. Plankan med arm- benlyft: Ligg med fötterna i marken, stöd dig på underarmarna. Ligg som en planka. Spänn magen, håll ned sätet så att det inte putar uppåt från kroppen. Lyft ett ben, en arm i taget utan att tappa spänningen i magen.

7. Transversus-aktivering: Ligg på rygg med en lättare vikt i händerna. Håll ben och armar böjda. För armarna ovanför huvudet utsträckta med vikten samtidigt som du sträcker ut ena benet utan att nudda marken. Håll hela tiden ryggens kontakt med marken. För sedan tillbaks benet böjt, växla.
Styrkeprogrammet kan modifieras på plats beroende på väder och vind då övningarna sker utomhus.

Vi ses på fredag!
/Sussie och Helena



Kommentera artikeln:
Ditt namn *
Kommentar *
Skriv "tjugoett" i siffror *


Tidigare Meddelanden
2009-05-20 - Picknick i Hagaparken 31 maj
2009-05-19 - Två chanser kvar för genomgång av din löpteknik
2009-05-15 - Träning&Mat
2009-05-09 - Allt om Kungsholmen Runt på hemsidan!
2009-05-08 - Kungsholmen Runt minut för minut
2009-05-07 - Fredagsaktivitet: Löpteknik och bålstyrka
2009-04-28 - Valborgsträning kl 16
2009-04-28 - Få svar på frågor om träning och mat
2009-04-28 - Till sist har han blivit smurf
2009-04-22 - Teknik och Löpstyrka fre 24 april
2009-04-08 - Dubbla träningar på skärtorsdag
2009-04-05 - Fredagsträningarna fortsätter
2009-04-03 - Cirkelträningsprogram 3 april
2009-03-27 - Cirkelträningsprogram 27 mars
2009-03-21 - Info om startbevis och nummerlappar till Premiärmilen
2009-03-17 - Eco-Trail de Paris
2009-03-11 - Vykort från Portugal
2009-03-02 - Välkomna att springa tusingar med oss!
2009-02-19 - Cirkelträning 20 februari
2009-02-13 - Så blir du stark ikväll på 45 minuter
2009-02-04 - Cirkelträningsprogram 6 februari
2009-01-30 - Cirkelträningsprogram 30 januari
2009-01-22 - Cirkelträningsprogram 23 januari
2009-01-18 - Resultat från Vinthundsvintern
2009-01-12 - UPPDATERAD! Funktionärsinformation för Vinthundsvintern
2009-01-11 - All information inför Vinthundsvintern!
2009-01-09 - Kvala in till landslaget på Vinthundsvintern
2008-12-31 - Statistikuppdatering och nya bilder
2008-12-26 - Julen över - passa på att svälja skinkan
2008-12-17 - Helgträningar Sprintgruppen

Sidor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |


©Copyright FK Studenterna. Utvecklat av Cédric Schwartzler, Triciclo AB.
För synpunkter och tekniska fel, kontakta