Startsida 
 Klubbinfo 
 Arrangemang 
 Långcupen 
 Resultat 
 SGP 
 Kalender 
 Statistik 
 Meddelanden 
 Roller i klubben 
 Friidrottsnyheter 
 Månadens profil 
 Referat 
 Träning 
 Träning & Mat 
 Bildarkiv 
 Klubberbjudanden 
 Medlemssidor 

Håll dig uppdaterad med vårt RSS-flöde

Fredagsaktivitet: Löpteknik och bålstyrka

7/5 - Katarina&Helena  


Se till att ta chansen att förbättra din löpteknik och bättra på dina magrutor.
Vi samlas vid KTH-hallen kl. 17:15 för distanslöpning.


kl.17:45 kör vi löpteknik på Stadion - se till att ha några minuters uppvärmning i kroppen då!

Vi fortsätter med att även förbättra bålstyrkan även den på Stadion efter lite nedjogg ca 18:30. Avslut mellan 19:00-19:15.
OBS! Ta med extra tröja alt. Något överdrag och en fylld vattenflaska som vikt (välj storlek på flaskan efter färdighet i bålstyrketräning).

Kvällens träningsupplägg:
Vi kommer att köra mindre hopp och istället lägga till renodlade löpteknikövningar med snabbhetsträning därefter avslutar vi med bålstyrka och generell styrka för benen i gräset.

Teknik och löpstyrkeprogram för dig som kör på hemmaplan:
Se till att få tekniken riktig - blir det fel skall du genast avbryta och börja om. Det är gåvila tillbaka mellan varje övning för att du skall vara pigg när du börjar med nästa.

Varje övning körs 2*40m om inget annat anges:
Skipping
Tripping
Hälkick
Höftrörlighetsövning
Mångsteg
Tuppgång
Aktiv fotnedsättning med utpendling
Stegringslopp 60-100 m

Styrkeprogram för hemmaplansaktiviteter:
Viktigt vid alla övningar att spänna bålen (d.v.s. suga in naveln mot ryggraden) innan du börjar med övningen då du därigenom skyddar ryggen för ev. påfrestningar samt aktiverar de djupa bålmusklerna som är de viktigaste musklerna för att erhålla en god hållning och ett optimalt löpsteg!!

1. Utfallssteg: Ta ett steg med ena benet framåt med 90 graders vinkel, bakre benet böjt. Håll ryggen rak genom hela övningen.

2. Enbensknäböj: Stå på ett ben. Gör knäböj utan att vicka ned bäckenet på någon sida, utan låt det vara horisontellt hela tiden.

3. Fällkniven: Ligg på rygg med ben och armar som en pinne rakt utsräckta ovanför marken. Sug in rygen mot marken. För armar och ben mot varandra utan att böja dem och utan att tappa ryggens kontakt med marken. För armar och ben ned mot marken utan att nudda marken. Upprepa.

4. Omvänd planka:
Ligg på rygg och stöd dig på underarmarna och fötterna. Håll rygg och bål ovanför marken i en rak linje. Spänn magen!

5. Kissande hunden:
Stå på alla fyra. Lyft och vinkla ut ett ben i taget åt vardera sida som en kissande hund. Kör ett ben i taget och växla därefter sida.

6. Draken: Stå på ett ben med en lättare vikt i händerna. För vikten ned mot marken och det ena benet vågrätt ut från kroppen. Upprepa.

7. Krysset/Stjärnan: Ligg på sidan och stöd dig på underarm, ena knät. Håll rygg, bål rak genom hela övningen. Lyft det övre raka benet upp och ned, låt den övre armen peka upp mot himlen. Håll i denna position.

8. Plankan med arm- benlyft: Ligg med fötterna i marken, stöd dig på underarmarna. Ligg som en planka. Spänn magen, håll ned sätet så att det inte putar uppåt från kroppen. Lyft ett ben, en arm i taget utan att tappa spänningen i magen.

9. Rygglyft med vikt
Ligg på mage med en vikt i händerna bakom ryggen. För vikten i en cirkel ovanför huvudet och bakom ryggen igen. Titta ned i marken och spänn bålen under hela övningen.

10. Bryggan med benspark:
Ligg på rygg med benen böjda och ryggen rak. Sträck ett ben rakt ut i taget. Glöm inte att spänna bålen!


Vi ses på fredag!
/Katarina o Helena



Kommentera artikeln:
Ditt namn *
Kommentar *
Skriv "tjugotvå" i siffror *


Tidigare Meddelanden
2009-05-20 - Picknick i Hagaparken 31 maj
2009-05-19 - Två chanser kvar för genomgång av din löpteknik
2009-05-15 - Träning&Mat
2009-05-09 - Allt om Kungsholmen Runt på hemsidan!
2009-05-08 - Kungsholmen Runt minut för minut
2009-05-07 - Fredagsaktivitet: Löpteknik och bålstyrka
2009-04-28 - Valborgsträning kl 16
2009-04-28 - Få svar på frågor om träning och mat
2009-04-28 - Till sist har han blivit smurf
2009-04-22 - Teknik och Löpstyrka fre 24 april
2009-04-08 - Dubbla träningar på skärtorsdag
2009-04-05 - Fredagsträningarna fortsätter
2009-04-03 - Cirkelträningsprogram 3 april
2009-03-27 - Cirkelträningsprogram 27 mars
2009-03-21 - Info om startbevis och nummerlappar till Premiärmilen
2009-03-17 - Eco-Trail de Paris
2009-03-11 - Vykort från Portugal
2009-03-02 - Välkomna att springa tusingar med oss!
2009-02-19 - Cirkelträning 20 februari
2009-02-13 - Så blir du stark ikväll på 45 minuter
2009-02-04 - Cirkelträningsprogram 6 februari
2009-01-30 - Cirkelträningsprogram 30 januari
2009-01-22 - Cirkelträningsprogram 23 januari
2009-01-18 - Resultat från Vinthundsvintern
2009-01-12 - UPPDATERAD! Funktionärsinformation för Vinthundsvintern
2009-01-11 - All information inför Vinthundsvintern!
2009-01-09 - Kvala in till landslaget på Vinthundsvintern
2008-12-31 - Statistikuppdatering och nya bilder
2008-12-26 - Julen över - passa på att svälja skinkan
2008-12-17 - Helgträningar Sprintgruppen

Sidor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |


©Copyright FK Studenterna. Utvecklat av Cédric Schwartzler, Triciclo AB.
För synpunkter och tekniska fel, kontakta